Navigace v seriálu

Základní mapa DSLR
Stabilizace obrazu

Canon

Nikon

Sony

Pentax

Olympus a ostatní

 

          jak vybrat DSLR - SONY

Je všeobecně známo, že firma Sony v roce 2006 převzala aktivity týkající se digitálních zrcadlovek firmy Konica Minolta. Převzala celou jednu velmi úspěšnou éru z dob filmu i nástupu DSLR. Od té doby se však mnohé změnilo a Sony razí dnes novou cestu tzv. DSLT fotoaparátů. Přitom celosvětový tržní podíl Sony na DSLR je kolem 12 %, je tedy v pořadí třetí za Canonem a Nikonem (zdroj za rok 2010 zde).

U podobných článku je velmi důležité datum - takže informace zde jsou relevantní k začátku roku 2013.

Aktualizace v červnu 2013.

  DSLT versus DSLR

Historie firmy Sony z hlediska DSLR je docela zajímavá. Poté co Sony koupila Konicu Minoltu, tak uvedla na trh celou řadu "klasických" DSLR řady Alpha Axxx - od základních až po profesionální. Zasloužila se i o celou řadu inovací - například první na světě nabídla stabilizovaný full frame senzor (Sony Alpha A900), unikátní řešení živého náhledu s rychlým ostřením (Sony Alpha A300) a další.

Potom se však od klasického konceptu digitálních zrcadlovek (DSLR) odklonila a vytvořila hybridní modely, které jsou na půl cesty mezi zrcadlovkou a kompaktním fotoaparátem. Novou řadu fotoaparátů, které z venku 100% připomínají DSLR, pojmenovala DSLT, což je zkratka z Digital Single Lens Translucent (translucent = průhledný). Nyní již staré "klasické modely" nekoupíte a tak se nabídka Sony již 100% soustředila na DSLT modely, které Sony značí jako řadu Alpha SLT-Axx.

Koncept DSLT
Základem klasické zrcadlovky (SLR nebo DSLR) je pohyblivé zrcátko, které v klidu posílá optický obraz z objektivu do hledáčku a na zaostřovací senzory (AF senzors). Při snímku (po stisku spouště) se zrcátko musí sklopit, aby uvolnilo cestu obrazu na senzor. Okamžitě po ukončení expozice se zrcátko zase vrací a tvoří tak opět obraz v hledáčku. Tento "klasický" koncept je starý přes 50 let.

Sony to však vznikem fotoaparátů Alpha SLT-A33 a SLT-A55 změnila. Tyto a další fotoaparáty řady SLT používají pevné (nesklopné) zrcátko, které je však poloprůhledné, a tak zhruba 30 % světla odrazí a 70 % nechá projít. 30 % odraženého světla ze zrcátka míří trvale na AF senzory, které tedy stejně jako u klasické DSLR umožňují rychlé a přesné ostření na principu fázové detekce. Zbytek prošlého světla míří na senzor, který však stejně jako u kompaktních fotoaparátů realizuje "trvalý živý náhled" a tak rámovat scénu je tedy možné buď na zadním LCD displeji či v elektronickém hledáčku, kde je ale opět displej (tzv. Electronic Viewfinder, EVF) - koncept známý z kompaktních fotoaparátů. DSLT technologie tedy není schopná nabídnout optický náhled hledáčkem na scénu - pouze pohled na druhý displej v hledáčku.


DSLT koncept na první pohled vypadá jako normální DSLR. Liší se ale zejména hledáčkem - na rozdíl od klasické DSLR, která nabízí optický pohled na scénu skrze objektiv, nabízí DSLT v hledáčku pohled na displej.

Co je lepší?
Jako vždy jednoznačná odpověď neexistuje. Z mého osobního pohledu je velmi nepříjemné přijít o optický hledáček a dívat se v hledáčku opět na displej jako při živém náhledu. Na druhou stranu koncept DSLT umožnil se zbavit některých limitů, které sklopné zrcátko v klasické DSLR způsobuje.

Výhody DSLT technologie:

  • Trvalé osvícení AF senzorů schopných fázové detekce znamená bezkonkurenčně nejrychlejší a nejpřesnější ostření pro video a při živém náhledu

  • Necvaká zrcátko při záběru - tišší fotografování a případně menší vibrace

  • Hledáček je možné použít i při natáčení videa (to u DSLR nelze - pouze zadní displej)

  • Rychlejší sekvenční fotografování (zrcátko se nemusí sklápět)

  • Displej v hledáčku může podobně jako zadní LCD displej zobrazovat řadu doplňkových informací

Výhody klasické DSLR technologie:

  • Optický pohled do hledáčku skrze objektiv

  • Menší spotřeba baterií (pohled do hledáčku nevyžaduje napájení)

  • Nižší šum - u DSLT se trvalá ztráta 30 % světla pro AF senzory musí kompenzovat vyšším ISO a trvalý živý náhled DSLT více zahřívá senzor, což opět zvyšuje šum

  • Rychlejší reakce na děj - v hledáčku vidíte to co je, ne to co bylo (na displeji logicky vidíte děj s malým zpožděním) - velký problém při fotografování ve tmě nebo při panningu

Paradoxní je, že kvůli ručnímu čištění senzoru musí být zrcátko u DSLT technologie také sklopné. Stačí však jen ručně, což konstrukci značně usnadňuje.

  Třídy fotoaparátů Sony

Sony poměrně jasně odděluje své tři třídy fotoaparátů. Tím ale, že nyní lze pořídit již jen modely řady Alpha SLT-Axx, které všechny používají koncepci DSLT, tak nabídka je poměrně úzká - aktuálně je na trhu 5 modelů.

  Základní třída [1] Střední třída [1] Profi třída [1]
Sony [1] Alpha SLT-A37
Alpha SLT-A35
Alpha SLT-A33
Alpha A390
Alpha A290
Alpha A380
Alpha A330
Alpha A230
Alpha A350
Alpha A300
Alpha A200
Alpha A100
Minolta 5D
Alpha SLT-A58
Alpha SLT-A57
Alpha SLT-A65
Alpha SLT-A77
Alpha SLT-A55
Alpha A580

Alpha A560
Alpha A450

Alpha A550
Alpha A500
Alpha A700
Minolta 7D

Alpha SLT-A99*
Alpha A850*
Alpha A900*[2]

Pozn.: Šedě označené modely jsou již výběhové.
Všechny modely označené jako SLT jsou fotoaparáty typu DSLT.
[*] Označuje modely s plnou kinofilmovou velikostí senzoru (Full-frame).
[1] Všechny DSLR/DSLT Sony i Konica Minolta mají stabilizovaný senzor.
[2] První full frame fotoaparát se stabilizovaným senzorem na světě.
Modely řady SLT-Axx s písmenem "V" na konci jsou modely vybavené vestavěným GPS.

 
Model Senzor MPix Max ISO AF Displej Hledáček Karta Live View Fps Interní blesk Video
SLT-A58 APS-C
stabilizovaný
20.1 25 600 15 2.7", 460K, výklopný elektronický,
1440K
MS a SDXC Ano 8 Ano 1080i50, 1080p50, 1080p25,  480p30
SLT-A99 Full-frame
stabilizovaný
24.3 25 600 19 3.0", 1230K,
výklopný
elektronický,
2400K
MS a SDXC Ano 6 Ne 1080i50, 1080p50, 1080p25,  480p30
SLT-A57 APS-C
stabilizovaný
16.1 16 000 15 3.0", 920K, výklopný elektronický, 1440K MS nebo SDXC Ano 10 Ano 1080i50, 1080p50, 1080p25,  480p30
SLT-A37 APS-C
stabilizovaný
16.1 16 000 15 2.6", 230K, výklopný elektronický,
1440K
MS nebo SDXC Ano 7 Ano 1080i50, 1080p25, 480p30
SLT-A65 APS-C,
stabilizovaný
24.3 16 000 15 3.0", 920K,
výklopný
elektronický,
2400K
MS nebo SDXC Ano 10 Ano 1080i50, 1080p50, 1080p25,  480p30
SLT-A77 APS-C,
stabilizovaný
24.3 16 000 19 3.0", 920K,
výklopný
elektronický,
2400K
MS nebo SDXC Ano 12 Ano 1080i50, 1080p50, 1080p25,  480p30
SLT-A35 APS-C,
stabilizovaný
16.2 12 800 15 3.0", 920K elektronický,
1440K
MS nebo SDXC Ano 7 Ano 1080p25, 480p30
SLT-A55 APS-C,
stabilizovaný
16.2 12 800 15 3.0", 920K,
výklopný
elektronický
1440K
MS nebo SDXC Ano 10 Ano 1080p25, 480p30
SLT-A33 APS-C,
stabilizovaný
14.2 12 800 15 3.0", 920K,
výklopný
elektronický
1152K
MS nebo SDXC Ano 7 Ano 1080p25, 480p30
A580 APS-C,
stabilizovaný
16.2 12 800 15 3.0", 920K,
výklopný
optický MS nebo SDXC Ano 5 Ano 1080p25, 480p30
A560 APS-C,
stabilizovaný
14.2 12 800 15 3.0", 920K,
výklopný
optický MS nebo SDXC Ano 7 Ano 1080p25, 480p30
A390 APS-C,
stabilizovaný
14.2 3 200 9 2.7", 230K,
výklopný
optický MS nebo SDHC Ano 2.5 Ano Ne
A290 APS-C,
stabilizovaný
14.2 3 200 9 2.7", 230K optický SDHC Ne 2.5 Ano Ne

Poznámky k tabulce podle sloupců:

  • Modely jsou seřazeny sestupně podle data uvedení na trh.

  • APS-C senzor má crop faktor 1,5x.

  • Maximální ISO ukazuje, jak DSLR zvládá šum. Čím vyšší možné ISO, tím menší šum v obraze.

  • AF udává počet ostřících bodů.

  • Displej udává rozměr úhlopříčky v palcích a počet pixelů v tisících.

  • Elektronický hledáček udává počet pixelů displeje v hledáčku v tisících.

  • Karta typu MS je MemoryStick.

  • FPS je rychlost sériového snímání ve snímcích/sec.

  Stabilizace obrazu

Sony stejně jako Olympus a Pentax vsadila na stabilizaci na senzoru. Vyčleňuje se tak proti Canonu a Nikonu, kteří stabilizují obraz v objektivech. Všechny DSLR/DSLT Sony jsou stabilizované včetně již zmíněné Sony SLT-A99, která je jedinou stabilizovanou DSLT ale i DSLR s full frame senzorem. Sony značí své stabilizátory Super SteadyShot. Více o stabilizaci najdete zde.


Sony stabilizuje všechny svá těla DSLR/DSLT pohybem senzoru a označuje tento systém jako Super SteadyShot.

  Senzor

Sony dlouho razila cestu senzorů typu CCD, nyní však přešla na senzory typu CMOS, což je ale pro běžného uživatele zcela nepodstatné. Používá dvě velikosti senzoru - APS-C senzor o velikosti 15,6 x 23,5 mm a tedy s crop faktorem 1,5x a full frame senzor o velikosti kinofilmu 24x36 mm. Podle všeho, Sony dodává také senzory pro většinu DSLR Nikon.

  Živý náhled (Live view)

Všechny novější fotoaparáty Sony mají živý náhled. Jak již bylo uvedeno, tak DSLT konstrukce všech novějších fotoaparátů Sony (řada SLT-Axx) umožňuje během živého náhledu ostření pomocí rychlých AF senzorů a fázové detekce. Tím se odstraňuje nevýhoda klasické DSLR, která při živém náhledu musí ostřit detekcí kontrastu na hlavním senzoru nebo přerušovat živý náhled a sklápět zrcátko. Jinými slovy - zde je jedno z míst, kde Sony těží z konstrukce DSLT.

displej

Výklopný a otočný displej mají všechny novější modely vyjma SLT-A35. Displej s dotykovým ovládáním nemá žádná.

  Video

Všechny novější fotoaparáty Sony natáčejí video a podobně jako u živého náhledu, DSLT konstrukce všech novějších fotoaparátů Sony (řada SLT-Axx) umožňuje během natáčení videa ostřit pomocí rychlých AF senzorů a fázové detekce. Tím se odstraňuje nevýhoda klasické DSLR, která při natáčení videa musí ostřit detekcí kontrastu na hlavním senzoru. Jinými slovy - toto je druhé místo, kde Sony výrazně těží z konstrukce DSLT.

Sony u novějších modelů nabízí pro ukládání videa dva formáty - první AVCHD určený pro vysoce kvalitní HD nahrávky a pro vypalování na DVD či Blu-ray disky a druhý MP4 pro web, mail atd. Podobně však jako Nikon i Canon i Sony volba MP4 generuje poměrně velké soubory a stále relativně kvalitní video a tak prosté zaslání mailem bude problematické.

  WiFi a GPS

Modely Sony SLT-A99, A77, A65 a A55 s písmenem "V" na konci mají vestavěné GPS. GPS slouží pro záznam souřadnic, kde byl pořízen snímek, případně k trackování pohybu fotografa během dne. V Čechách je ale v označování trochu zmatek, protože třeba SLT-A99 má vestavěné GPS i přesto, že jej spousta prodejců nabízí bez písmene V na konci. Takže je třeba to u prodejců ověřit. U ostatních modelů není problém podobnou službu zajistit pomocí GPS přijímačů třetích stran.

Sony nemá model s integrovanou WiFi. Je však s většinou fotoaparátů možné použít SD kartu s integrovanou WiFi, což vyrábí např. firma Eye-Fi. Umožní to ale jen přenos dat do PC případně do tabletu či smart phonu. Neumožní to řízení fotoaparátu přes WiFi.


Eye-Fi je firma, která vyrábí SD a SDHC karty s možností WiFi připojení.

  RAW

Sony nabízí standardní možnosti záznamu do RAW nebo RAW+JPEG. Na prohlížení a převod je třeba použít program Image Data Converter SR dodávaný s fotoaparátem na CD, případně program třetí strany, například Adobe Photoshop, který Sony plně podporuje.

  Objektivy Sony

Bajonet Minolta AF (často označovaný jen jako Minolta A nebo Minolta Alpha) byl revoluční bajonet uvedený firmou Minolta na trh v roce 1985 společně s AF těly a s celou řadou dalšího fotografického vybavení. Zrcadlovky Sony jej plně převzaly a tak všechny starší AF objektivy (objektivy s automatickým ostřením) od Minolty na DSLR/DSLT Sony bez problémů pracují. Předchozí manuální objektivy Minolta MC/MD vybavené bajonetem SR na DSLR však nepracují.

Sony nyní značí svůj bajonet jako bajonet A a přirozeně uvedla a stále uvádí na trh nové a nové objektivy. Sony také spolupracuje s firmou Carl Zeiss AG a obvykle výsledkem této spolupráce jsou objektivy vyšší třídy.

Podobně jako ostatní i Sony má objektivy určené výhradně pro menší senzory. Značí je DT a na rozdíl od Canonu nijak mechanicky nebrání jejich nasazení i na ",nevhodné", a tedy plnoformátové (full frame) DSLR/DSLT. Sony však tuto "zradu" pozná a automaticky obraz ze senzoru ořízne (simuluje tedy ořezem menší senzor) stejně jako Nikon.


Na bajonetech pro objektiv není na první pohled mezi výrobci příliš odlišností. Liší se však podstatnými mechanickými detaily, umístěním kontaktů, protokolem na kontaktech a vzdáleností od úchytu objektivu k senzoru (tzv. FFD - flange focal distance). Na snímku bajonet A což je bajonet používaný firmou Sony pro všechny DSLR/DSLT.

Sony používá na objektivech několik zkratek, které mohou být důležité:

  • "D" - Tyto objektivy jsou schopné předat tělu DSLR informaci o zaostřené vzdálenosti, která je důležitá zejména pro práci s bleskem (měření expozice s bleskem TTL ADI - Advance Distance Integration).

  • "DT" - Tyto objektivy jsou určené pouze pro menší senzor a nehodí se tedy pro Sony A900, A850, A99 a případně filmové SLR. Objektivy poskytují menší obrazový kruh a tak by na filmovém políčku byly černé rohy. Full framové DSLR/DSLT to však poznají a automaticky obraz oříznou.

  • "SSM" - Objektivy vybavené rychlými a tichými ultrazvukovými ostřícími motory. I když jejich kompatibilita se staršími filmovými těly může být problematická, na DSLR/DSLT budou vždy pracovat bez problémů.

  • "G" - "Gold" objektivy vyšší třídy podobně jako "L" u Canonu. Absence G však neznamená špatný objektiv! Řada vynikajících objektivů písmeno G v názvu totiž nemá.

  • "ZA" - Zeiss Alpha objektivy vyrobené ve spolupráci s firmou Carl Zeiss AG.

Zdroje a seznamy o Sony objektivech:

  Blesky a ostatní

Sony převzala velkou řadu příslušenství Minolta a tak slabou nabídkou příslušenství rozhodně netrpí. Navíc řada staršího příslušenství je stále i s novým systémem Sony Alfa stále kompatibilní, konkrétní kombinace je však třeba prověřit.

Skvělý web odpovídající na většinu otázek ohledně kompatibility příslušenství Sony lze najít zde a tabulku všech blesků k DSLR Sony zde (oboje anglicky). Nejpokročilejší systém měření blesku značí Sony jako TTL ADI (Through The Lens, Advanced Distance Integration), kdy se blesk měří na základě měřícího předblesku skrze objektiv, intenzity trvalého osvětlení a vzdálenosti k zaostřenému objektu.

Co se externích blesků týče, tak Sony nabízí plně profesionální blesk HVL-F60M a HVL-F58AM (směrné číslo 60 a 58 na ohnisku 105 mm), novější HVL-60M je navíc vybaven LED světlem pro natáčení videa. Pro běžnou práci plně postačuje blesk HVL-F43AM (směrné číslo 43 na ohnisku 105 mm) či starší HVL-F42AM či HVL-F56AM. Dále jsou k dispozici dva makroblesky HVL-RLAM a HVL-MT24AM a pracovat budou i starší blesky Minolta označené D.


Nejlepší blesk od Sony a sice HVL-F60AM. Má směrné číslo 60 při 105mm, rozsáhlé možnosti natáčení hlavy a může být jak dálkově řízen, tak i dálkově řídit jiné blesky.

U Sony je třeba upozornit na jinou hot shoe patici pro blesk (sáňky na blesk), kterou Sony používá jako jediná. Není totiž vybavena středovým kontaktem, což při použití externího blesku je vcelku lhostejné, při snaze napojit studiová světla to však může činit problémy. K dispozici je ale adapter (např. Sony FA-HS1AM), který patici upraví na standardní se středovým kontaktem. POZOR! Sony SLT-A99 a blesk HVL-F60M mají jinou patici pro blesk - viz dále.

 
Sony a Minolta mají oproti ostatním výrobcům jinou patici na blesk, kde chybí středový kontakt. Problémy to dělá zejména při spouštění studiových zařízení, je však k dispozici jednoduchý adapter (vpravo).

Nová patice na blesk Multi Interface Shoe
V roce 2012 se Sony rozhodla změnit patici na blesk na tzv. Multi Interface Shoe. Nová patice na blesk byla poprvé použita u blesku Sony HVL-F60M a na fotoaparátu Sony SLT-A99 a SLT-A58. Tato nová patice má již standardní ISO 518 středový kontakt a podobně jako i jiní výrobci je vybavena dodatečnými nestandardními kontakty v přední části patice. Aby se daly i na SLT-A99 použít starší blesky a další příslušenství je opět k dispozici adapter.


Blesk Sony HVL-F60M a fotoaparáty Sony SLT-A99 a A58 mají novou hot-shoe patici tzv. Multi Interface Shoe. Pro starší příslušenství je opět k dispozici adapter (vpravo nahoře).

  Závěr

Mám ze Sony trochu rozpačitý dojem. Na jednu stranu oceňuji její inovativní počiny, kterých je již pěkná řádka a to včetně poslední DSLT koncepce za kterou sklízí řadu ocenění. Na druhou stranu úplný odklon od DSLR konstrukce je pohromou pro ty, kterým DSLT s elektronickým hledáčkem z nějakého důvodu nevyhovuje a nemají tak již šanci inovovat tělo své starší DSLR Sony. Musí se tedy smířit s DSLT a elektronickým hledáčkem, případně přejít k jiné značce a nakupovat nové objektivy. Proč to Sony udělala je samozřejmě otázka, já osobně bych se optického hledáčku nerad vzdával.

 

Zpět nahoru

Text a obrázky - copyright © 2013 ing. Roman Pihan.

Nemohou být použity či přetištěny bez svolení autora vyjma pro privátní a nekomerční použití

 

 Mnohem více informací o DSLR, optice, expozici, ostření atd. najdete v knize Mistrovství práce s DSLR.