Telekonvertor (Teleconvertor)

Telekonvertor je zařízení primárně určené pro prodloužení ohniskové vzdálenosti objektivu. Telekonvertor se podobně jako mezikroužky vkládá mezi tělo fotoaparátu a objektiv a objektiv se tedy nasadí do bajonetu telekonvertoru. Na trhu je výběr telekonvertorů s koeficienty prodloužení ohnisek 1.4x, 2x a 3x. Například telekonvertor 2x udělá z 200milimetrového objektivu objektiv 400 mm.


Telekonvertory 2x v provedení firmy Sigma (vlevo) a Kenko (vpravo).

Telekonvertory jsou určeny zejména pro teleobjektivy a podle dokumentace výrobců pracují nejlépe s ohnisky v rozsahu 100-500 mm. V praxi ale pracují i s širokoúhlými objektivy, i když to nemá příliš praktický smysl a výrobci to nedoporučují (kvalita obrazu nebude valná).

Nevýhody telekonvertoru

I když telekonvertory vypadají lákavě, mají své výrazné nevýhody:

  1. Snižují světelnost objektivu. Automatické TTL měření expozice to sice vyrovná ale za cenu mnohem delších expozičních časů, čímž hrozí rozhýbání snímku.

  2. Pasivní ostřící systémy (AF) moderních zrcadlovek potřebují pro svojí bezchybnou práci dostatek světla. Nasazení telekonvertoru množství světla zmenší, a proto ostřící systém většinou přestane pracovat s objektivy s horší světelností než f/2.8. I s objektivy se světelností f/2.8 se ale přesnost a spolehlivost ostření zhorší.
     

    Telekonvertor Původní světelnost objektivu
    2.8 3.2 3.5 4 4.5 5 5.6 6.3
    1.4x 4 4.5 5 5.6 6.3 7.1 8 9
    2x 5.6 6.3 7.1 8 9 10 11 13
    3x 8 9 10 11 13 14 16 18

    Jak se změní světelnost objektivu s použitím telekonvertoru. U žlutě označených polí nebude pravděpodobně pracovat automatické zaostřování (Auto focus, AF).

     

  3. Snižují kvalitu kresby objektivu způsobenou zejména rostoucí barevnou vadou. Zacloněním objektivu se částečně dá ztráta kvality kresby potlačit, ne však zcela.

  4. Telekonvertor neobsahuje jen sklo ale i elektroniku, která transformuje elektrické signály z těla fotoaparátu do objektivu. Může se tedy objevit celá řada problémů s kompatibilitou podobně jako při nákupu neznačkových objektivů.

Viz též Barevná vada, Ohnisková vzdálenost, Světelnost.

 

Zpět na slovník

Text a obrázky - copyright © 2011 ing. Roman Pihan.

Nemohou být použity či přetištěny bez svolení autora vyjma pro privátní a nekomerční použití.

 

 Mnohem více informací o DSLR, optice, expozici, ostření atd. najdete v knize Mistrovství práce s DSLR.